Voorkom dat je valt

Wil je voorkomen dat je valt? Je kunt zelf veel makkelijke aanpassingen maken in je dagelijks leven om niet te vallen. Met deze tips van onze beweegcoach sta jij sterker op je benen!

Blijf actief

Volg een beweegprogramma. Hiermee blijft je balans in orde en blijven je spieren op sterkte. Of maak regelmatig een ommetje, wandelend of met de fiets als dat nog gaat.

Maak je huis veilig

Maak het licht aan voordat je door de woonkamer gaat wandelen. Zelfs bij schemer kun je net die vouw in het tapijt missen waardoor je lelijk kunt vallen. Een veilige trap, die goed verlicht is, voorkomt ook veel ongelukken. Of zorg voor een extra trapleuning of bekleed de treden met antislipmateriaal. Net als een antislipmatje in bad. Simpel aan te passen en heel handig!

Draag stevige schoenen

Op je slippers of sokken de trap af, is natuurlijk niet veilig. Probeer stevige schoenen aan te trekken met een zool met voldoende profiel en lage hak.

Check je ogen

Laat regelmatig je ogen controleren. Tijd voor een bril? Vergeet hem niet op te zetten! Ook als je al een bril draagt, is het belangrijk regelmatig te laten controleren of de sterkte klopt.

Span je spieren aan

Ben je duizelig als je op staat? Blijf waar je bent, span je beenspieren goed aan en wacht tot het voorbij is voordat je wegloopt. Door het aanspannen van je benen begint je bloed weer goed te stromen en is de duizeligheid snel voorbij.

Bron: www.veiligheid.nl.

Terug naar Ouderen